معنای سود روزشمار و ماه‌شمار چیست؟

معنای سود روزشمار و ماه‌شمار چیست؟

چرا این روزها سرمایه‌گذاری در بورس جذاب شده است؟ (1398/08/30 )

چرا این روزها سرمایه‌گذاری در بورس جذاب شده است؟

اگر سرمایه‌ای داشته باشید که بخواهید با آن کار کنید، دو راه پیش روی شماست؛ یا یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید که نیازمند تجربه و تخصص است یا پولی که دارید را به‌طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کرده و بدون دغدغه از عواید آن بهره‌مند شوید. 

اغلب افراد به‌دلیل اینکه زمان یا تخصص لازم را ندارند، ترجیح می‌دهند ریسک نکرده و پولی را که دارند در بانک یا شیوه‌های مشابه سرمایه‌گذاری کنند؛ اما اخیرا به‌دلیل حذف سود روزشمار از سپرده‌ها و محدودیت‌های قراردادهای سرمایه‌گذاری یکساله و یا بلندمدت، بخش عمده‌ای از همین سرمایه‌گذاران گزینه مشابه یعنی «صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت» بورسی را انتخاب می‌کنند؛ استقبال از این سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بوده که در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در سراسر کشور بالغ بر 140 هزار میلیارد تومان در صندوق‌های درآمد ثابت بورسی نظیر «نامی» سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

معنای سود روزشمار و ماه‌شمار چیست؟

پیش از آنکه با سازوکار صندوق‌های درآمد ثابت بورسی آشنا شوید، لازم است معنای سود روزشمار و ماه‌شمار و تاثیر آن در سرمایه‌گذاری را بدانید. در سود روزشمار حداقل مانده حساب در یک روز مبنای محاسبه سود در ‍پایان ماه است؛ یعنی اگر یک حساب در روز چندین گردش داشته باشد، کمترین مانده آن روز مبنای پرداخت سود خواهد بود. اما در سود ماه‌شمار حداقل مانده ماه مبنای پرداخت و محاسبه سود است. به‌عبارت دیگر اگر یک حساب با سود ماه‌شمار در ۳۰ روز کاری ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد و تنها برای یک روز به ۱۰ هزار تومان برسد، برای آن ماه سود بر مبنای ۱۰ هزار تومان محاسبه و به‌مشتری پرداخت می‌شود. اما ویژگی جذاب صندوق‌های درآمد ثابت بورسی پرداخت سود روزشمار به سرمایه‌گذاران است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

 

قبل از هر چیز باید سه ویژگی اصلی صندوق‌های درآمد ثابت را بدانید:

سازوکار صندوق‌های درآمد ثابت بورسی نظیر «نامی» به‌گونه‌ای است که هر مبلغی که در آن سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید سود آن را به‌طور ماهانه در حسابی که خودتان تعیین کرده‌اید، دریافت کنید
یک: این صندوق‌ها یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند، به‌دلیل اینکه طبق قوانین و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران فعالیت می‌کنند.

دو: این صندوق‌ها کم ریسک‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی محسوب می‌شوند. مدیران صندوق وجوه نقد سرمایه‌گذاران را به خرید اوراق بهادار بسیار کم ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه و... اختصاص می‌‏دهند تا بتوانند سود مورد نظر را برای سرمایه‌گذاران محقق کنند. این سیاست سرمایه‌گذاری باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران نیز از امنیت و ریسک سرمایه‌شان آسوده خاطر باشند.

سه: سازوکار صندوق‌های درآمد ثابت بورسی نظیر «نامی» به‌گونه‌ای است که هر مبلغی که در آن سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید سود آن را به‌طور ماهانه در حسابی که خودتان تعیین کرده‌اید، دریافت کنید. همچنین این امکان وجود دارد که سود دریافتی نیز مجددا برای‌تان سرمایه‌گذاری شده و از اثر مرکب در سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید.

 

صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم، مدیران صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، پول نقد افراد مختلف را جمع‌آوری کرده و به خرید اوراق بهادار بدون ریسک یا کم ریسک اختصاص می‌‏دهند تا بتوانند سود مورد نظر را برای سرمایه‌گذاران محقق کنند. در این نوع سرمایه‌گذاری، متخصصین امر بجای سرمایه‌گذار بررسی‌های لازم را انجام داده و با توجه به دانش تخصصی و تجربه‌های موفق پیشین مناسب‌ترین اوراق را در بهترین قیمت ممکن خرید و فروش می‌کنند تا سرمایه‌گذاران دغدغه مدیریت سرمایه خود را نداشته و صرفا همانند باز کردن یک حساب بانکی، حسابی را نزد یک نهاد مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار باز کرده و به هر میزانی که علاقه‌مند باشند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

 

آیا مشخص است چند نفر در کشور در این نوع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

بله، تا اواسط سال جاری بیش از دو میلیون نفر در سراسر کشور در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. براساس آمار منتهی به مرداد ۱۳۹۷ تعداد صندوق‌های با درآمد ثابت حدود ۷۱ صندوق و ارزش روز دارایی‌های آن‌ها برابر با ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است.

 

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مناسب چه کسانی است؟

یکی از بهترین روش‌‌های کسب درآمد، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت است. افرادی که می‌خواهند از محل سرمایه‌گذاری درآمد ماهیانه داشته باشند، نظیر بازنشستگان و سالمندان یا کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری در بورس را با ریسک بسیار کم تجربه کنند، می‌توانند به‌سادگی در صندوق‌ درآمد ثابت «نامی» سرمایه‌گذاری‌کنند. از سوی دیگر افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری وجوه نقد جاری خود دارند نیز می‌توانند بدون دغدغه بلوکه شدن دارایی‌شان در حساب‌های سرمایه‌گذاری یکساله و یا بالاتر بصورت روزشمار از بازدهی سرمایه‌گذاری‌شان در صندوق‌ درآمد ثابت «نامی» بهره‌مند شوند.

 

اگر 100 میلیون تومان در صندوق درآمد ثابت «نامی» سرمایه‌گذاری کنیم، سود ماهانه آن چقدر می‌شود؟

سود ماهانه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت «نامی»، با توجه به شرایط اقتصادی و بازده بازار اوراق با درآمد ثابت اندکی متغیر است، اما کسانی که در یکسال گذشته در این صندوق‌ سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌طور میانگین حدود 20 درصد سود دریافت کرده‌اند؛ یعنی برای مبلغ یکصد میلیون تومان حدود یک میلیون و 700 هزار تومان سود به سرمایه‌گذار به‌صورت ماهانه پرداخت شده است.

 

آیا امکان دریافت اصل و سود پول هر زمانی که بخواهیم وجود دارد؟

بله، هر زمان که بخواهید کافیست درخواست دریافت وجه خود را بصورت حضوری و یا اینترنتی ارائه کرده تا اصل و سود تعیین شده تا زمان درخواست را دریافت کنید.

 

برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت نامی چطور می‌توانیم اقدام کنیم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این شیوه سرمایه‌گذاری بر روی لینک مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری کلیک کنید تا مشاوران شرکت کارگزاری مفید در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.