وضعیت ایتالیایی باعث صعود طلا به بالای 1300

وضعیت ایتالیایی باعث صعود طلا به بالای 1300

در ادامه مبادلات امروز و بعد از مقاومت طلا در ابتدای مبادلات تحت تاثیر شدت گرفتن تنش سیاسی در ایتالیا که تا قبل از این تاثیر محدودی روی قیمت ها داشت باعث شد تا قیمت طلای جهان بعد از چند روز کاهش مجددا به بالای 1300 دلار در هر اونس صعود کرد. (1397/03/08 )

قیمت جهانی طلا که پیش از این تحت تاثیر تقویت ارزش دلار و بهره اوراق قرضه آمریکا به کمتر از 1300 دلار رسیده بود، موجب رشد نسبی تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی شده بود ولی با افزایش مجدد قیمت طلا و ورود به کانال 1300 دلاری ، تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی بار دیگر با افت روبرو شده است.

 

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، کاهش ارزش یوان و روپیه هند موجب افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی هند و چین شده و این مساله تاثیر زیادی بر افت تقاضای فیزیکی داشته است.

رئیس جمهوری ایتالیا کشور را در مسیری قرار  داده که در آن انتخابات زود هنگام برگزار خواهد شد . سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا کارلو کوتارلی، از مسئولان سابق صندوق بین‌المللی پول را مأمور تشکیل دولت تازه و برنامه ریزی برای بودجه کرده است.

سرمایه گذاران از تکرار انتخابات که احتمالا در اگوست خواهد بود ترس دارند ،چرا این شبه رفراندوم ممکن است باعث تغییر وضعیت و نقش ایتالیا در حوزه پولی یورو و همچنین حمایت از احزاب حامی یورو شود .

قیمت طلا در ادامه مبادلات امروز با 0.4 درصد رشد به 1303 دلار و 20 سنت رسید در حالیکه طلا در بازار مبادلات آتی نیویورک 0.1 درصد افت داشت و به 1302 دلار و 70 سنت مبادله شد.

اوله هانسن،مدیر بخش استراتژی بازار در ساکسو بانک اعتقاد دارد تحت تاثیر اتفاقات در حوزه یورو (ایتالیا)که اتفاقا بسیار تاثیر گذار و مهم هم هست باعث ترس سرمایه داران و سرمایه گذاران شده  که تحت تاثیر این موضوع ما افزایش قیمت طلا را پیش بین می کنیم  و به نظر می رسید طلا در تلاش است تا حرکت دوباره ای را شروع کن اما قدرت شاخص دلار فعلا جلوی فلز زرد را گرفته است.

همچنین صعود سود اوراق قرضه ایتالیا به بالاترین سطح از 2013 هم به طلا به عنوان کالایی بدون سود فشار وارد می کند.

در آمریکا بازار منتظر امارهای تورم هستند که در اواخر هفته منتشر خواهد شد و می تواند سر نخ هایی در مورد افزایش قیمت پیش روی بازار در نشست ماه ژوئن به بازار ارایه دهد. ارز امریکا در حال حرکت به سمت بهترین رکورد خود در 1 سال و نیم گذشته است.

پیتر فانگ تحلیلگر موسسه سرمایه گذاری وینگ فانگ متالز در این باره گفت: زمانی که قیمت جهانی طلا کمتر از 1300 دلار بود شاهد افزایش نسبی تقاضای فیزیکی در بازار آسیا بودیم ولی از زمانی که قیمت ها افزایش یافته است، تقاضای فیزیکی بار دیگر کاهش داشته است.

قیمت طلا در روزهای گذشته بار دیگر تحت تاثیر تصمیم ترامپ برای لغو دیدار تاریخی خود با رهبر کره شمالی با افزایش روبرو شده. است به باور فانگ به این دلیل که  نشست آمریکا و کره شمالی فعلا لغو شده و این مساله موجب افزایش تنش در بازارهای بین المللی و رو آوردن سرمایه گذاران به سمت دارایی های امن سرمایه از جمله طلا شده است.

جولیا بائر، تحلیلگر در کارستن منک اعتقاد دارد ما همچنان شاهد فشار دلار و نرخ بهره به عنوان 2 عامل اساسی در قیمت طلا هستیم .این 2 عامل باعث شده تا چشم انداز کوتاه مدت طلا از نگاه ما خنثی باشد و تغییر چندانی را ثبت نکند.

البته  نگرانی دیگری هم در اروپا وجود دارد که آن هم می تواند تاثیر گذار بر تقاضا و قیمت طلا باشد، و آن نگرانی انتخابات روز جمعه برای رای اعتماد دوباره مردم به نخست وزیر اسپانیا است.

در مورد تنش در آسیا هم ترامپ و آبه رهبران 2 کشور امریکا و ژاپن در تماسی تلفنی در مورد بحران کره شمالی صحبت کردند و قرار شده تا قبل از مذاکرات 2 جانبه کره شمالی و امریکا نشست 2 جانبه ای با هم داشته باشند.

ادامه تنش در روابط تجاری آمریکا و چین نیز موجب شده است تا ارزش یوان به پایین ترین سطح خود در برابر دلار در 4 ماه اخیر برسد

در بازار دیگر فلزات گرانبها،نقره تغییر چندانی نداشت و به 16.46 دلار مبادله شد.پلاتین 0.6 درصد در بازار امروز رشد کرد و به 906/60 دلار در هر اونس رسید.پالادیوم هم 1.1 درصد افت ارزش داشت و به 975.72 دلار در هر اونس داد و ستد شد.