بررسی رایج ترین اشتباهات هنگام سخنرانی

بررسی رایج ترین اشتباهات هنگام سخنرانی

سخنرانی کردن همیشه می تواند با مقادیری از استرس همراه باشد. اما اگر زیاد اهل سخنرانی نیستید و قصد دارید سخنرانی کنید، بهتر است به برخی موارد توجه کنید تا بیشترین مخاطبان را به سمت خود جلب کنید. (1398/01/26 )

سخنرانی کردن همیشه می تواند با مقادیری از استرس همراه باشد. اما اگر زیاد اهل سخنرانی نیستید و قصد دارید سخنرانی کنید، بهتر است به برخی موارد توجه کنید تا بیشترین مخاطبان را به سمت خود جلب کنید.

 

به گزارش کارشناسان املاک چهارخانه آورده شده از انتخاب، رایج ترین اشتباهات سخنرانی را می توان به سرعت در 5 الی 6 مورد مشخص طبقه بندی کرد. یکی از اشتباهات پر تکرار در سخنرانی ها پرگویی است. درواقع گاهی سخنران به علت وقت زیاد و مطلب کم، سعی می کنند سخنرانی را کش دهند تا مخاطبان را برای ساعاتی طولانی تر مشغول نگه دارند و این یک اشتباه بزرگ است.

 

یکی دیگر از اشباهات سخنرانان، پیچیده و مبهم صحبت کردن، در شرایطی است که سخنرانی اساساً برای مخاطبان عام نوشته شده است. درواقع وقتی برای مخاطب عام از فیزیک هسته ای صحبت کنید مخاطب زده می شود. شاید همین مبحث فیزیک هسته ای را بتوان با توضیحات ملموس تر، بهتر برای مخاطبان جا انداخت.

سرعت صحبت کردن سخنران نیز بسیار مهم است. اگر بسیار سریع و نامفهوم حرف بزنید یا برعکس بسیار طولانی و کشدار صحبت کنید، مخاطبان به مرور از شنیدن سخنان شما زده خواهند شد، بهتر است یک ریتم مناسب برای سخنان خود انتخاب کنید.

صداهای بیش از حد بلند و بسیار آرام نیز باعث می شوند فرد نتواند به راحتی توجه مخاطبان را جلب کند و بنابراین بهتر است با صدایی استاندارد  و مناسب صحبت کند.

 

استفاده از لغات تخصصی، غیرفارسی، محلی و یا سخن گفتن با لهجه نیز می تواند حواس مخاطبان را تا حدودی پرت کند. البته لهجه در حد ملایم مشکلی ایجاد نمی کند، اما وقتی لهجه با یک گویش همراه با اصطلاحات خاص همراه شود، ممکن است مخاطبان عام متوجه محتوای سخنان نشوند.