طرح شرکتهای اجاره دهنده مسکن!!!

طرح شرکتهای اجاره دهنده مسکن!!!

این طرح که ظاهرا ۱۱ ماده دارد، یکی از ناامیدکننده ترین طرحهاست. طوری که از صبح چند بار بابت همه انتقاداتم به آقای دکتر احمدی نژاد، از درگاه الهی استغفار کرده ام. جایی میرسیم که میگوییم دیگر بدتر از این امکان ندارد، هنوز این کلاممان منعقد نشده، حضرات سورپرايزمان مي كنند! (1398/04/18 )

اشکالات این طرح بقدری واضح است که نیازی به طرح نیست فقط برای اینکه متهم نشوم که این غرغرو هم با هرچه پیشنهاد میشود، بی دلیل و با دلیل مخالفت میکند، تیتروار چند موضوع اصلی را متذکر میشوم:


۱- طبق این طرح، شرکتهای اجاره دهنده مسکن، فقط دلال هستند. خود هیچ واحدی ندارند. آنها واحدهای کسانی که میخواهند واحدشان را اجاره دهند به مدت ۵ سال (حداقل!) در اختیار میگیرند و به کسانی که میخواهند واحد اجاره کنند به مدت حداقل ۵ سال اجاره میدهند!آیا همه این کارها صرفا محض رضای خدا خواهد بود یا در قبال حق الزحمه؟ تاثیر آن؟ انگيزه تغيير دارايي؟ به هم ريختن تمام بازارها و ...


۲- براساس ماده ۲ و ۴، قانون گذار قصد ایجاد انحصار در بازار اجاره را دارد! این را حتما باید در کتب اقتصاد نوشت که نقش دولت و هدف مداخله ایجاد انحصار است نه رفع آن!
 

٣- طبق ماده ٣ مالك بايد حداقل ٥ سال ملك خود را در اختيار شركت قرار دهد و مسلوب الاختيار است! چند درصد بازار اجاره مسكن، صرفا براي اجاره است؟ چند درصد آن به صورت موقت براي تامين مالي خريد واحد توسط مالك در بازار اجاره عرضه ميشود؟ چه اتفاقي خواهد افتاد؟


٤- طبق ماده ٥ نيز مستاجرها بايد حداقل ٥ ساله قرارداد اجاره ببندد!!! اين ديگر نوبره! اگر مستاجر خانه هم خريده باشد، بايد به مستاجر بودن ادامه دهد! هيچ كس حق ندارد در طول ٥ سال تصميم بگيرد كه مهاجرت كند، شرايط زندگيش را تغيير دهد و حتي بميرد!


٥- ماده ٩ خانه ها را ستاره دار ميكند!!! حتي دو هتل ٥ ستاره هم قيمت يكسان ندارند ولي اينجا دو واحد هم ستاره بايد قيمت يكسان داشته باشند! عوامل موثر بر قيمت هم آنقدر محدود است كه بتواند مبناي دقيق اختلاف دو واحد و تعيين ستاره و قيمت باشد!


٦- ماده ١١ دم خروس است! كاسبي جديد براي مشاوران املاك!!! وقتي مشاور و همراه وزير در جلسات مجلس، رئيس مشاوران املاك باشد، ديگر انتظاري بهتر از اين داريد؟


٧- بقيه مواد حتي ارزش ماده بودن ندارند! ماده ١٠ كه توصيف اثرات است!