مسکن آرامش ندارد ..!

مسکن آرامش ندارد ..!

بر اساس سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور که با هدف شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور در راستای ساماندهی امور مسکن پیاده‌سازی گردیده است، بنگاه‌های معاملات ملکی موظف هستند مشخصات کلیه‎ی معاملات خرید و فروشی که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در این سامانه ثبت نمایند. (1397/12/22 )

به گزارش کارشناسان املاک چهارخانه آورده شده از افکارنیوز؛ با توجه به این‌که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهر‌های بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. افزایش ٧٩,٣ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی و ٦٠.٣ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و افزایش ٢٥.٤ درصدی متوسط مبلغ اجاره‎ی یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور در پاییز ٩٧ نسبت به پاییز ٩٦ ثبت شد.

با افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته تمایل زوج هاز جوان و توانایی آن‌ها برای خرید مسکن کاهش یافته تا جایی که بسیاری از این افراد پس اندازی خود را از صندوق پس انداز یکم خارج کرده اند و رو به اجاره نشینی آورده اند.

این در حالی است که بعد از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم و تعیین وام ۸۰ میلیون تومانی با سپرده‌گذاری حداکثر ۴۰ میلیون تومان و انتظار حداقل یک سال برای خانه اولی‌ها، حجم مناب صندوق پس‌انداز مسکن به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به یکباره از ۲۳۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۵۵۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۷۸۷۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ رسید.

مجتبی بیگدلی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با بیان این‌که صنعت ساختمان هیچ وابستگی خارجی ندارد، گفت: خوشبختانه کشور ما منابع زیادی دارد، اما متاسفانه از این منابع به‌درستی استفاده نمی‌شود.

بیگدلی با تاکید بر این‌که سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، ادامه داد: در شرایطی که عرضه کمتر از تقاضا باشد مشخص است که قیمت به صورت فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت. بارها این موضوع را در زمان صدارت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گزارش دادیم و حتی به دفتر رئیس‌جمهور هم اطلاع دادیم که افزایش قیمت در کمین بازار مسکن است، اما برخی با ارائه اطلاعات اشتباه به شخص رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که خانه‌های خالی زیادی در کشور وجود دارد و نیازی به ساخت مسکن نداریم کاری کردند که وضعیت آشفته امروز پیش بیاید.