راهنمایی طراحی و خرید کابینت مناسب

راهنمایی طراحی و خرید کابینت مناسب

همان‌طور که می‌دانید قلب هر خانه‌ای، آشپزخانه آن خانه هست. پس باید دکور و چیدمان وسایل طوری باشد که احساس آرامش داشته باشیم. (1397/12/14 )

راهنمایی طراحی و خرید کابینت مناسب

به گزارش کارشناسان املاک چهارخانه آورده شده از ایسنا، بنابر اعلام خوگر پلاس، حتماً شما برای تغییر دکوراسیون آشپزخانه‌تان، یک سری سوال در ذهن خود دارید. اینکه کابینتتان را از کجا خریداری کنید؟ چه جنسی را انتخاب کنید؟ از چه سبکی استفاده کنید که به دکوراسیون کلی خانه هم بیاید؟ اینکه در معامله فریب نخورید و….

 

در این متن قصد داریم شما را با سوال‌های متداول برای خرید کابینت مناسب آشپزخانه‌تان راهنمایی کنیم.

 

طراحی و ساخت کابینت

شما برای طراحی کابینت آشپزخانه، می‌توانید از طراحانی که در این زمینه هستند کمک بگیرید و با توجه به فضایی که دارید و آنچه می‌خواهید، کمکتان کنند.
ولی باید قبل از آن یک سری اطلاعات را داشته باشید تا بتوانید ایده بدهید و طرح بهتری را هم انتخاب کنید.

 

سبک کابینت

مهم‌ترین مرحله، همین طراحی کابینت هست. ولی باید قبل از آن سبکی که می‌خواهید را انتخاب کنید.
کابینت‌ها در کل به دو نوع کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شوند؛ اما خود این‌ها هم زیرمجموعه دارند.

 

کابینت‌های کلاسیک

 

کابینت‌های کلاسیک که در واقع همان سبک کابینت‌های سنتی هستند، کابینت‌هایی از جنس چوب که گرمابخش فضای آشپزخانه می‌شوند. بارزترین مشخصه این کابینت‌ها خلق فضای نوستالژیک در آشپزخانه است.
ویژگی بارز کابینت‌های کلاسیک ارتفاع کم آن‌هاست؛ اما در عوض نسبت به کابینت‌های مدرن عرض و عمق بیشتری دارند.
درهای این کابینت‌ها از هم فاصله‌دارند و سطح آن‌ها برجسته است.

کابینت‌های کلاسیک شامل:

کابینت‌های ابزار خورده با دستگیره‌های نقش و نگاردار

سرستون‌های منبت‌کاری شده

فقط رنگ‌های مات

ترجیحاً استفاده از گاز مبلی

هود مخفی یا ابزار خورده

لوازم معمولاً برنز، کرم و مسی

ممبران

MDF

 

کابینت‌های مدرن

 

کابینت‌های مدرن، برخلاف کابینت‌های کلاسیک ارتفاع بلندی دارند. چهارچوب این کابینت‌ها قابل‌دیدن نیست. درهای بیرونی این کابینت‌ها ساده هست و سبکی صنعتی و مدرن دارند. بیشترین تمرکز در این کابینت‌ها روی مدیریت فضای داخلی است.
کابینت‌هایی که از جنس چوب هستند ولی بعد از آن یک ورقه فلزی آمده که به انواع فایبرگلاس، ام دی اف و انواع پنل‌های چوبی جدید، سنگ‌های کورین و … تبدیل شده است.

 

کابینت‌های مدرن شامل:

کابینت‌های ساده با دستگیره‌های ظریف و ساده و خطی

رنگ‌های مات و براق (ساده، فانتزی)

ترجیحاً استفاده از گاز رومیزی

هودهای شیشه‌ای، استیل

لوازم معمولاً سفید و سیلور هستند

ملامینه

هایگلاس

انتخاب هر کدام از این کابینت‌ها یک سری مزایا و معایب دارد. اینکه شما کدام را انتخاب کنید، بستگی به سلیقه و سبک دلخواهتان دارد.

 

طراحی کابینت

هدف از طراحی کابینت، استفاده بهینه از فضای آشپزخانه هست. اینکه بتوانیم به مواد غذایی و وسایل و ظروف آشپزخانه دسترسی راحتی داشته باشیم.

برای طراحی کابینت، باید به متراژ آشپزخانه، نسبت اندازه شیر آب و سینک ظرف‌شویی، اندازه استاندارد وسایل آشپزخانه (یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، مایکرویو و …) دقت کنیم.
توجه کنید که کدام قسمت‌ها از کابینت زمینی، هوایی، دیواری، ایستاده، ویترین‌دار، نیمه ایستاده و کانتر (اپن) استفاده می‌شود.

داخل هر کدام از این کابینت‌ها را می‌توانید با قفسه‌بندی خلاقانه، نهایت استفاده را آنها ببرید. مخصوصاً برای سرویس قاشق، چنگال و کارد و…. استفاده از کابینت‌های کشویی بهترین گزینه برای نگهداری وسایل در آشپزخانه می‌باشد. کابینت‌های کشویی باید به راحتی باز و بسته شوند و روان باشند.

به طراحی درهای کابینت نیز توجه لازم را داشته باشید. سبک در کابینت‌ها در نمای کلی آشپزخانه بسیار تأثیر دارد.
در طراحی کابینت‌های مدرن از درهای صاف و ساده بیشتر استفاده می‌شود و خطوط اضافی ندارند.
در طراحی سبک‌های کلاسیک و سنتی از درهای برجسته و شکل‌دار استفاده می‌شود.

نکته دیگری که باید در طراحی کابینت به آن توجه کنید، استفاده از یراق آلات و ابزار مناسب هست که شامل لولاها، جک، ریل‌ها، پیچ و رول‌پلاک، پریزهای توکار و … می‌باشد.
اکسسوری مناسب برای جلوه بخشیدن به نمای کابینت خیلی تأثیر دارند. مثل استفاده از دستگیره‌های جذاب، کشوهای داخل هر کابینت، آویزهای داخلی و پایه‌های کابینت.

 

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت زمینی: به مجموعه یونیت‌هایی که کف یا پایه آن‌ها روی زمین هست، کابینت زمینی می‌گویند. این کابینت‌ها می‌توانند دردار یا کشویی باشند.

کابینت دیواری: کابینت دیواری یا هوایی، به دیوار وصل هست و هیچ برخوردی با زمین ندارد. در بیشتر موارد دردار هست.

کابینت نیمه ایستاده: این کابینت‌ها، شبیه به کابینت زمینی هستند؛ اما دو تفاوت اساسی دارد.

تفاوت اول، این کابینت ارتفاع بلندتری نسبت به یونیت زمینی دارد.
تفاوت دوم، روی آن را نمی‌شود به عنوان سطح کار استفاده کرد.

کابینت ایستاده: این کابینت‌ها، کمد هم نامیده می‌شوند. روی زمین قرار می‌گیرند و ارتفاعشان به‌اندازه کابینت دیواری می‌باشد.

کابینت ویترین دار: این کابینت‌ها همان‌طور که از اسمش پیداست، وسایل داخل آن از چند زاویه مشخص می‌باشد. معمولاً هم از نوع دیواری و ایستاده هستند.
می‌توانید از قفسه‌های دیواری هم برای چیدن ظروف چینی استفاده کنید یا وسایلی که بیشترین استفاده را از آن‌ها دارید تا دسترسی راحت‌تری به شما بدهند.

کابینت کانتر: کابینت کانتر یا همان اپن (شبه‌جزیره) هست که بخشی از آشپزخانه را از پذیرایی جدا می‌کند.
در واقع این نوع کابینت از یک‌طرف توسط دیوار یا یونیت بسته هست و از طرف دیگر باز می‌باشد.

کابینت جزیره: این کابینت فضای کاملاً جدایی در وسط آشپزخانه، نزدیک مرکز آشپزخانه قرار می‌گیرد. در واقع اطراف جزیره کاملاً باز هست.

 

هزینه طراحی و ساخت کابینت

مهم‌ترین قسمت برای سفارش طراحی و ساخت کابینت، هزینه نهایی کار می‌باشد.
دقت داشته باشید که هزینه نهایی با توجه به جنس کابینت، کشور سازنده، انتخاب سبک موردنظر، متراژ کابینت، هزینه یزاق آلات، هزینه حمل‌ونقل و هزینه نصب تعیین می‌شود.

 

رنگ کابینت

رنگی که برای کابینتتان انتخاب می‌کنید بسیار مهم است و بر فضای آشپزخانه بسیار تأثیرگذار می‌باشد. بهتر است که از دو رنگ استفاده کنید. تلفیقی از رنگ‌های مکمل یا سرد و گرم که البته رنگ گرم آن غالب باشد. سعی کنید از رنگ‌های تند استفاده نکنید، چون خیلی زود برایتان تکراری و خسته‌کننده خواهد شد.

استفاده از رنگ‌های براق باعث می‌شود که آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر بیاید. اگر سقف آشپزخانه کوتاه است از خطوط عمودی استفاده کنید و دستگیره‌های عمودی به کار ببرید.

 

سفارش کابینت موردنظرتان

در آخر طبق طرحی که می‌خواهید کابینت دلخواه‌تان را سفارش دهید. کابینت‌های سفارشی کیفیت بی‌نظیری دارند، اما برای آماده‌سازی‌شان زمان طولانی‌تری مورد نیاز می‌باشد.
حتماً قبل از سفارش با مشاوره خود صحبت‌های نهایی را انجام دهید. دقت کنید که تنها انتخاب مدل مورد نظرتان کافی نیست، بلکه هزینه نهایی و مدت انجام کار نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. به هیچ‌وجه کیفیت کارتان را فدای سرعت ساخت کابینت و نصب آن نکنید.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت خوگرپلاس، تولیدکنندگان و سازندگانی که طراحی و ساخت کابینت را انجام می‌دهند، انتخاب کنید.
برای اطمینان در انتخابتان، با مشاهده اطلاعات آن‌ها، نوع برندی که دارند، عکس‌های محصولاتشان و … می‌توانید انتخاب خود را انجام دهید.

بعد از تکمیل مراحل طراحی کابینت و انتخاب طراح و سازنده، به مرحله ساخت کابینت می‌رسیم. تا تمام شدن مراحل ساخت، اگر احتیاج به اصلاحات دارد، آن را نیز انجام دهید.

امیدواریم توانسته باشیم شما را در انتخاب کابینت و قفسه‌های مناسب راهنمایی کرده باشیم.