نرخ سود بانکی مناسب چقدر است؟

نرخ سود بانکی مناسب چقدر است؟

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی: سرعت بالای رشد بدهی نظام بانکی نسبت به دارایی‌ها (1397/03/27 )

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر این‌که افزایش نرخ سود سپرده باعث تشدید مشکلات نظام بانکی خواهد شد، اظهار کرد: دارایی بانک‌ها در حال حاضر از تسهیلات و سودی که می‌دهند کم‌تر است؛ در واقع رکود بانکی و افزایش مطالبات معوق باعث شده بدهی نظام بانکی با سرعت بیشتری نسبت به دارایی‌ها آن رشد کند.

به گزارش کارشناسان املاک چهارخانه آورده شده از اقتصادآنلاین؛ حمید زمان زاده با بیان این‎‌که افزایش نرخ سود بانکی، وضعیت تولید و سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: در بخش واقعی اقتصاد، افزایش نرخ سود حقیقی باعث انقباض اقتصادی و کاهش تولید می‌شود اما در بخش اسمی، نرخ سود یکی از عوامل تعیین کننده دارایی مردم است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بالا بودن نرخ سود بانکی باعث افزایش تمایل مردم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و انقباض سایر بازارها همچون طلا و ارز و مسکن خواهد شد.

او نرخ سود بانکی را یکی از عوامل مهم برای تنظیم بازارهای دارایی دانست و اضافه کرد: اگرچه کاهش نرخ سود منجر به رونق اقتصادی و تولید می‌شود اما از طرفی دیگر عامل محرک و تنش‌زا برای بازارهای همسو و افزایش بی ثباتی در این بازارها است.

زمان‌زاده بهترین نرخ سود بانکی با توجه به شرایط اقتصادی کشور را حدود 15 درصد اعلام کرد و گفت: با این نرخ سود، دولت هم بازارهای دارایی و تورم را کنترل و هم ترازنامه بانک‌ها را تعدیل می‌کند.

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان این‌که افزایش نرخ سود به جهت کنترل تورم و دارایی به صورت موقتی موثر است، خاطرنشان کرد: اگرچه کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه مدت باعث تشنج بازارها خواهد شد اما در بلند مدت، نظام بانکی را ساماندهی می‌کند.