شرایط جذب نیروی کار خارجی در ژاپن

شرایط جذب نیروی کار خارجی در ژاپن

شرکت‌های ژاپنی اعلام کردند که از تسهیل شرایط ورود اتباع خارجی برای کار در این کشور استقبال می‌کنند. (1397/06/03 )

شرایط جذب نیروی کار خارجی در ژاپن

به گزارش کارشناسان املاک چهارخانه آورده شده از رویترز، بیشتر شرکت‌های ژاپنی با تسهیل مقررات سخت گیرانه صدور ویزای کار ژاپن موافق‌اند. ژاپن در سال های اخیر از کمبود نیروی کار و پیری جمعیت رنج می‌برد که باعث شده است رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد. با این حال شرکت ها گفته اند که مخالف ورود بی حساب و کتاب مهاجر هستند و تنها نیروی کار ماهر می‌خواهند.


کمبود نیروی کار در ژاپن در نیم قرن اخیر بی سابقه است و دولت این کشور برای باز کردن درهای این کشور به نیروی کار در زمینه هایی چون کشاورزی، کارخانه های ساخت خودرو و فروشگاه ها تحت فشار قرار گرفته است.


بر خلاف دولت ژاپن که معتقد به سیاست های سختگیرانه است، شرکت های ژاپنی خواهان ورود نیروی کار ماهر به این کشور هستند. ماه گذشته دولت ژاپن اعلام کرد ویزای ۵ساله کاری برای اتباع خارجی در مشاغلی مشخص صادر خواهد کرد. در نظرسنجی رویترز مشخص شد ۶۰ درصد شرکت های بزرگ و متوسط ژاپنی خواهان ورود نیروی کار ماهر و ۳۹ژ۸ درصد خواهان نیروی کار غیرماهر و کارگران ساده خارجی هستند.


در شرایطی که برخی از شرکت ها نیروی کار غیرماهر خارجی را یک منبع کار ارزان قیمت می‌دانند، دیگر شرکت ها به دلیل هزینه بالای آموزش و مدیریت آن ها با این کار مخالف اند. یکی دیگر از دغدغه های مدیران ژاپنی، موانع زبانی و فرهنگی عنوان شده است. در حال حاضر ۱.۳ میلیون خارجی (۲ درصد کل نیروی کار) در ژاپن کار می‌کنند که در مقایسه با ۱۰ درصد شاغلان در انگلیس و ۳۸ درصد در سنگاپور رقم پایینی محسوب می‌شود.