چقدر طلا روی زمین باقی مانده؟ ( بخش دوم )

چقدر طلا روی زمین باقی مانده؟ ( بخش دوم )

آیا ذخایر طلای زمین در حال اتمام است؟ این پرسش است که به نظر موضوع مشترک و بحث اصلی بین سرمایه گذاران شده بر اساس این گزارش و با توجه به چشم انداز برخی از سرمایه داران و موسسه های تحقیقاتی تا سال 2030 طلای جهان تمام خواهد شد. (1397/02/16 )

سنگ طلا

در ادامه گزارش قبل و در مورد دلیل اینکه چرا میزان طلای روی زمین دقیق قابل اندازه گیری نیست به این موضوع رسیدم که بیشتر کشورهای بزرگ جهان رقم دقیق ذخایر خود را اعلام نمی کنند.

 

همچنین همین اتفاق در مورد استخراج کنندگان کوچکتر جهان نیز وجود دارد و حتی در مورد این کشورها از جمله کشورهای جهان سوم میزان اطلاعات در مورد استخراج طلا بسیار محدود تر است.

 

چقدر طلا در زمین باقی مانده؟

واقعا کسی میزان دقیق را نمی داند . شرکت های معدنی مبالغ زیادی از بودجه های اکتشافی خود را برای پیدا کردن ذخایر و معادن جدید هر سال خرج می کنند تا بتوانند نقشه ای از پتانسیل های استخراج طلا در جهان را بدست اورند که البته همچنان راه درازی تا بدست آوردن نقشه ای از تمام جهان باقی مانده است.

به باور بسیاری از شرکت های باسابقه و فعالان در استخراج طلا مشکلی در کمبود طلا در زمین وجود ندارد، و مشکل اصلی این است که در عمقهایی وجود دارند که ما نمی توانیم آنها را با حفاری استخراج کنیم. تئوری های جدید علمی پیش بینی کرده اند که در هسته زمین آنقدر طلا وجود دارد که با آن می تواند تمام سطح زمین را با لایه ای به قطر 4 متر طلا بپوشاند.

تراکم و مواد تشکیل دهنده هسته با استفاده از تکنیک های مختلفی از جملخ ژئوفیزیک اندازه گیری می شود. امواج زمین لزره و تغییر خصوصیات امواج و بررسی رفتار این امواج با عناصر مختلف در عبور از طریق هسته بیرونی مایع و هسته درونی فوق متراکم و اندازه گیری نسبت این سرعت ها در عناصر مختلف می تواند شمایی کلی ازمیزان هر عنصر به ما ارایه کند.

بر اساس محاسبات علمی میزان طلای موجود در پوسته زمین حدود 122 تریلیون متر مکعب است که شامل تمام سطح زمین و بخش های موجود در اقیانوس ها هم هست و با اینکه فعلا استخراج طلا دارای تکنولوژی لازم برای بدست اوردن فلز زرد از اقیانوس نیست ( سرعت رشد تکنولوژی به گونه ای است که این امکان شاید تا آینده ای نزدیک فراهم شود تا بتوان 71 درصد مابقی پتانسیل های طلا را بدست اورد.)

در واقع ما 35 بیلیون متر مکعب طلای قابل استخراج روی زمین و مناطق قاره ای داریم و 87 بیلیون متر مکعب مابقی در زیر اقیانوس ها قرارا دارد. توجه کنید که رقم کل استخراج و تولید طلا در تمام تاریخ بشریت 165 هزار متر مکعب بوده است که این در واقع 0.00047 درصد رقم طلای واقعی موجود است.

پایان بخش دوم

بخش اول