کرکره نیمه باز دلار و کمین دلالان بی‌شناسنامه

کرکره نیمه باز دلار و کمین دلالان بی‌شناسنامه

سکوت معنادار بازار ارز که می‌تواند با تحمیل تنش احتمالی از سوی برخی دلالان شناسنامه‌دار و بی‌شناسنامه به اقتصاد ایران همراه باشد، از مهم‌ترین اخبار اقتصادی دیروز ایسنا بود. در سوی دیگر، سیستم بانکی که باید هزینه این آرامش را با سود ۲۰ درصد به گواهی سپرده پرداخت کند دچار نگرانی شده است. (1396/12/10 )

به گزارش کارشناسان املاک چهارخانه آورده شده از ایسنا، بعد از انتشار گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد و دخالت پلیس برای کنترل وضعیت نابسامان بازار دلار که تا محدوده ۵۰۰۰ تومان اوج گرفته بود، میدان فردوسی در آستانه‌ سال جدید مقداری به آرامش رسیده اما باید دید این آرامش تا کی ادامه دارد.

گزارش میدانی دیروز از محدوده فردوسی تا منوچهری حاکی از آن بود که برخی صرافی‌ها به بهانه نداشتن دلار، کرکره را پایین کشیده‌اند. برخی دیگر هم که صف‌های طولانی را مقابل خود می‌بینند با مشاهده گذرنامه ۱۰۰۰ دلار پرداخت می‌کنند. اما اقدام عجیب آن است که در بازار آزاد ارز در سبزه میدان و در شرایطی که نرخ دلار تا ۴۴۶۷ تومان پایین آمده اگر فردی خواهان خرید دلار به میزان بیش از ۵۰۰۰ دلار باشد، باید هر دلار آمریکا را ۴۷۲۰ تا ۴۷۵۰ تومان خریداری کند. این یعنی هنوز فعالیت‌های زیرزمینی دلالان ادامه دارد. امروز در ساعت ۱۲:۴۰، ارزش هر دلار آمریکا بر اساس آنچه که روی تابلوی صرافی‌ها نقش بسته بود، ۴۴۶۷ تومان، یورو ۵۴۴۶ تومان و پوند انگلیس ۶۸۵۰ تومان بود. همچنین هر قطعه سکه طرح امامی یک میلیون و ۵۳۰ تومان، نیم سکه ۷۴۰ تومان، ربع سکه ۴۶۰ تومان و سکه یک گرمی ۳۲۰ تومان نرخ‌گذاری شده بود.

 

دردسرهای کنترل ارز برای بانک مرکزی

اما کنترل بازار ارز، برای یک بخش دیگر از اقتصاد ایران یعنی سیستم بانکی هزینه‌بر بوده است. گویی اقتصاد ایران شبیه ترازویی شده که فشار به یک کفه باعث بالا رفتن کفه دیگر می‌شود. در روزهای اخیر بسته سیستم بانکی با عنوان گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد برای کنترل بازار ارز در حالی ارایه شد که نرخ سود بانکی ۱۵ درصد و نرخ تسهیلات ۱۸ درصد بود. به بیان دیگر حالا با نرخ سود ۲۰ درصد که ۲ درصد بالاتر از سود تسهیلات است دخل و خرج بانک‌ها با هم نمی‌خواند. بر همین اساس بانک مرکزی قول داده مابه‌التفاوت ۵ درصد از سود قبلی تا سود فعلی را به بانک‌ها پرداخت کند.