اقدام ترامپ علیه ایران تهدیدی برای مشاغل در بوئینگ

اقدام ترامپ علیه ایران تهدیدی برای مشاغل در بوئینگ

قرارداد هشت میلیارد دلاری بوئینگ برای فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران پیش از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ با مشکلاتی روبرو بود و اکنون مورد تردید بیشتری قرار دارد. (1395/11/18 )

اقدام ترامپ علیه ایران تهدیدی برای مشاغل در بوئینگ

اقدام ترامپ علیه ایران تهدیدی برای مشاغل در بوئینگ

قرارداد هشت میلیارد دلاری بوئینگ برای فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران پیش از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ با مشکلاتی روبرو بود و اکنون مورد تردید بیشتری قرار دارد.

به گزارش انجمن خرد به نقل از ایسنا، شبکه خبری سی ان ان با این مقدمه نوشت: این مسئله به معنای دردسر برای کارگران کارخانه آمریکایی خواهد بود که شغلشان به این قرارداد بستگی دارد.

ترامپ مدتها منتقد شدید توافق هسته ای ایران بود که به دولت اوباما اجازه داد دسامبر گذشته برای فروش بوئینگ به ایران چراغ سبز دهد.

پس از اینکه ترامپ قدرت را بدست گرفت، با امضای فرمانی مهاجرت مردم هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا را ممنوع کرد. سپس در واکنش به آزمایش موشکی ایران، روز جمعه دور جدیدی از تحریمها را علیه ایران اعلام کرد.

تحریمهای جدید، قرارداد بوئینگ را به طور مشخص غیرممکن نمی کند اما ممکن است در صورت اقدام تلافی جویانه ایران برای لغو این توافق، اجرای آن را دشوارتر کند. قرارداد مشابه شرکت اروپایی ایرباس برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هم ممکن است به خطر بیافتد. از آنجا که هواپیماهای ایرباس با قطعات ساخت آمریکا تولید می شوند، این شرکت برای فروش به ایران به مجوز آمریکا نیاز دارد.

ریچارد ابولافیا، تحلیلگر هواپیمایی آمریکایی به سی ان ان گفت: این وضعیت برای قراردادهای فروش هواپیما پایان خوشی نخواهد داشت.

بوئینگ در این باره اظهارنظر مستقیمی نداشت و روز جمعه اعلام کرد این شرکت تحت مجوز کنونی فعالیت می کند و اگر دستور جدیدی از سوی وزارت خزانه داری دریافت کند، طبق آن عمل خواهد کرد.

مشکل ترامپ این است که مواضع سخت گیرانه اش درباره ایران ممکن است به مشاغل تولیدی آمریکا که اولویت اصلی وی هستند، آسیب بزند. بوئینگ و تامین کنندگان آمریکایی این شرکت مانند شرکت جنرال الکتریک و یونایتد تکنالوجیز کارفرمایان بزرگی در آمریکا هستند. بوئینگ در زمان اعلام قرارداد ایران، گفته بود این توافق از حدود ۱۰۰ هزار شغل در این شرکت و تامین کنندگانش حمایت می کند.

البته بوئینگ سفارشهای زیادی را به ثبت رسانده است بنابراین اگر این توافق لغو شود، لزوما ۱۰۰ هزار نفر اخراج نخواهد شد اما بوئینگ شمار مشاغل را کمتر می کند.

به گفته آدام پیلارسکی، نایب رییس شرکت مشاوره آویتاس، به همین ترتیب، اگر ترامپ مانع فروش ایرباس به ایران شود، برای قطعه سازان آمریکایی مشکل ساز خواهد شد زیرا ممکن است اروپایی‌ها اتکای خود به قطعات آمریکایی را کاهش دهند.

به گفته ابولافیا، دولت ترامپ لزوما ناچار نیست این قراردادها را بلوکه کند. مواضع سرسختانه ترامپ علیه ایران ممکن است فاینانس قرارداد از سوی بانکهای اروپایی را دشوار کنند زیرا این بانکها تمایلی به امضای قراردادهای پرریسک ندارند.