جزئیات عملکرد تجارت خارجی ایران

جزئیات عملکرد تجارت خارجی ایران

با توجه به نقشی که بخش خدمات در توسعه اقتصادی کشورها دارد، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال 1395 خدمات از وضعیت رو به بهبودی برخوردار بوده است. (1395/11/15 )

جزئیات عملکرد تجارت خارجی ایران

سرنوشت رشد خدمات در سال ۹۵ مثبت بود

جزئیات عملکرد تجارت خارجی ایران

با توجه به نقشی که بخش خدمات در توسعه اقتصادی کشورها دارد، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال 1395 خدمات از وضعیت رو به بهبودی برخوردار بوده است.

رشد بخش خدمات که تا حدود زیادی وابسته به رشد سایر بخش‌های اقتصادی است، طی دوره 1386 به بعد به غیر از سال های 1386، 1389 و 1390 که ارقام رشد بالای 5 درصد را تجربه کرده است، در بقیه سال‌ها، ارقام رشد از 2.6 درصد (سال 1388) فراتر نرفته و در برخی سال‌ها (سال 1392) منفی نیز بوده است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، آخرین شواهد آماری برای رشد بخش خدمات مربوط به مرکز آمار ایران است که در شش‌ماهه 1395 رشد این بخش برابر با 5 درصد اعلام شده است. برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد بخش خدمات با در نظر گرفتن تحولات زیربخش‌های خدمات  در سال 1395 برابر با 3.7 درصد است.

در این میان، آخرین شواهد آماری برای رشد خدمات بازرگانی در سال 1395 مربوط به نیمه نخست سال‌جاری است که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده و طی آن رشد این بخش برابر با 3.2 درصد بوده است.

برآورد مرکز پژوهش‌ها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس تا انتهای شش‌ماهه سال‌جاری حاکی از آن است که خدمات بازرگانی در سال 1395 رشدی حدود 1.1 درصد خواهد داشت.

در تحلیل دلیل این رقم رشد برای سال 1395 باید اشاره کرد که خدمات بازرگانی واسطه بین‌ طرفین عرضه و تقاضای بازار کالا است؛ چراکه از یک‌سو ستانده بخش‌هایی همچون کشاورزی و صنعت از کانال خدمات بازرگانی صادر شده و یا در بازار داخلی عرضه می‌شوند و از سوی دیگر، کالاهای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی و نهادهای مختلف که به‌واسطه واردات یا تولید داخل تامین می‌شوند، از کانال این نوع خدمات در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین قابل انتظار است که ستانده خدمات بازرگانی هم از ستانده بخش‌هایی چون کشاورزی و صنعت متاثر شده و هم از حجم تجارت خارجی کشور تحت‌تاثیر قرار گیرد.

برآوردها حاکی از آن است که رشد بخش‌های کشاورزی و صنعت در سال 1395 باشد؛ به‌طوری که رشد مثبت خدمات بازرگانی از این کانال توجیه‌پذیر است.

در سوی دیگر، گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد که صادرات دلاری و واردات دلاری کشور در 8ماهه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب معادل 5.74 و 0.94 درصد رشد داشته‌اند، بنابراین انتظار می‌رود که این روند تا انتهای سال ادامه‌دار بوده و بنابراین از این کانال نیز انتظار بر مثبت بودن رشد خدمات بازرگانی در سال 1395 دور از ذهن نیست.

در خصوص رشد ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل نیز شاهد هستیم که از سال 1386 به بعد روند رشد نزولی بوده و از 17.7 درصد در ابتدای دوره به 6.8 - درصد در سال 1394 افت کرده است.

آخرین شواهد آماری برای نیمه نخست سال 1395 حاکی از رشد مثبت این بخش و حدود 6.8 درصد و برآورد مرکز پژوهش‌ها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس تا انتهای شش‌ماهه سال جاری حاکی از آن است که رشد خدمات حمل‌ونقل در سال 1395 در حدود 2.3 درصد خواهد بود.

خدمات عمومی نیز دربرگیرنده مجموعه خدمات شامل امور عمومی، دفاع، امنیت و نظم عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت و... است که با توجه به نقش پررنگ دولت در این نوع خدمات از اهمیت خاصی در اقتصاد ایران برخوردار است.

آخرین شواهد آماری از رشد خدمات عمومی در سال 1395 مربوط به مرکز آمار ایران است که رشد این بخش را در شش‌ماهه سال جاری برابر با 5.8 درصد اعلام کرده است.

همان‌طور که می‌دانیم، اعتبارات هزینه‌ای (جاری) دولت در ارزش‌افزوده خدمات عمومی دارای نقش موثری بوده و بررسی گزارش وضعیت بودجه عمومی دولت نشان می‌دهد که عملکرد اعتبارات هزینه‌ای دولت در شش‌ماهه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 26.5 درصد رشد داشته است، اما نکته مهم این است که با توجه به عملکرد 170 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های جاری دولت در سال 1394 و برآورد مرکز پژوهش‌ها از تحقق 191.5 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های جاری تا پایان سال 1395 انتظار می‌رود تا رشد اسمی هزینه‌های جاری دولت در انتهای سال 1395 برابر با 12.6 درصد باشد.

برآوردها از رشد ارزش‌افزوده خدمات عمومی در انتهای سال 1395 با توجه به آخرین آمار در دسترس تا انتهای شش‌ماهه سال جاری برابر با 2.2 درصد است.